Het hoogste punt - Reisverslag uit Stavelot, België van Ben Timmerman - WaarBenJij.nu Het hoogste punt - Reisverslag uit Stavelot, België van Ben Timmerman - WaarBenJij.nu

Het hoogste punt

Door: Ben Timmerman

Blijf op de hoogte en volg Ben

19 April 2011 | België, Stavelot

Voor de 3e keer loop ik door het centrum van Spa op zoek naar een leuk restaurantje. Maar het is hier een en al jetset en met mijn sjofele kleding en de Crocs ben ik daar niet op gekleed!
Nog maar een poging in wat achteraf straatjes: ik loop een cafe binnen waar ze zowaar een beperkte ,menu-kaart hebben. Er zit wat lokale bevolking aan de bar verder niet, ik bestel de Ardenner mix en krijg brood met allerlei vleeswaren. Plots komen er meer en meer mensen binnen. elke nieuwe gast omhelst iedereen (behalve mij natuurlijk). Julienne Clerc gaat hard aan en de alleraardigste serveerster vraagt of de muziek niet te luid staat. Mais non! Het wordt een heerlijk etentje...

Na een overnachting in een soort spookhuis met Nederlandse eigenaren was het gisteren alweer prachtig weer, maar op weg naar het hoogste punt van de Gr5 in de Benelux (572m) is de hitte haast een vijand. Ruim 300m klimmen via een prachtig beekdal en een groot bos brengen me naar de Venen van Marais. In plaats van koud en guur is het heerlijk in dit moerasgebied. De afdaling is zwaar met veel rotsen en de stokken zijn onontbeerlijk. Pauze op een bankje in een klein gehucht en als ik omhoog kijk zie ik waar ik heen moet: opnieuw 250m omhoog en daarna weer afdalen naar Stavelot. Via een tunnel, waar je een zaklamp nodig hebt kom ik in het centrum en vind snel een hele leuke herberg tegenover de Abdij. Het besluit om hier een rustdag te houden is snel genomen.

En die is dan vandaag: Vanmorgen het museum van het circuit van Francorchamps bezocht in de abdij. Tijden van vroeger herleefden met racehelden als Jacky Ickx, Jo Siffert, Pedro Rodriguez en Henri Pescarolo. En wat te denken van de Ford GT40 die daar opgesteld stond!

Morgen verder in zuidoostelijke richting en veel drinken meenemen!

Groeten vanuit de Ardennen!
Ben

  • 19 April 2011 - 11:43

    Ben Timmerman:

    Jongens: Het foto's plaatsten lukt weer eens niet in deze BIB! Volgende keer maar een iphone meenemen ofzo...

  • 19 April 2011 - 12:15

    Nel:

    Leuk om te lezen, geniet van je rustdag!
    Wij hebben zondag ook een gezellige middag bij karin gehad.
    Succes het laatste stuk. Groetjes

  • 19 April 2011 - 12:55

    Inga:

    veel plezier met je rustdag
    ik lig hier te genieten van de zon, en van mijn jarig zijn
    nog fijne dag
    inga en bert en clarisse

  • 19 April 2011 - 13:00

    Kees Neve:

    Dag Ben,
    Interessant is om te weten of je tijdens deze reis al een drup regen hebt gehad. De kans is groot dat je geen water meer uit de hemel ziet komen tijdens het restant van je reis. Hier is in ieder geval geen wolk aan de hemel te zien. Zacht zeewindje en temperaturen van 22 graden. Dit blijft de rest van de week zo. Weerkundigen zeggen dat dit weer normaal is voor de maand Juli.

    De foto van mijn logo is gemaakt op het dak van de zuidertoren van het WTC-NY. Met zon in de rug...
    Groet: Kees

  • 19 April 2011 - 13:12

    Cees...:

    Als ik dit zo allemaal lees krijg ik bijna zin om ook zo'n avontuur aan te gaan.
    Ik denk echter dat mijn loop conditie en drang om te gaan lopen te laag is. Ik geniet vanaf mijn burostoel wel mee...
    mvrgr, Cees

  • 19 April 2011 - 17:09

    Piet En Ellen:

    Je had al meer dan een week kunnen genieten van jullie dakterras!!! Karin heeft dus het rijk en het terras alleen.
    Maar waarschijnlijk zijn jouw ervaringen ook goud waard. Leuk om je belgische avonturen te lezen en wat een schiterend weer heb je.
    Ooit zijn we in de Hoge Venen bij mist geweest : niet fijn.
    Veel wandelplezier.
    Groeten P en E

  • 19 April 2011 - 17:32

    Karin:

    Gelukkig weer wat nieuws voor je trouwe lezers. Heb geprobeert om de foto die je stuurde door te sturen aan iedereen maar dat lukte ook niet.
    Goeie tocht naar Vielsalm dat zal wel de volgende plaats worden en met de Pasen in het wel bekende Vianden.
    Tot gauw groetjes karin

  • 20 April 2011 - 06:39

    Arno:

    Met veel drinken meenemen bedoel je toch wel water hé!!! Ik kan me namelijk nog een Orval herinneren waar je niet zo lekker op liep...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Op 2 januari 2011 ben ik gestart met een wandeltocht van de Noordzee naar de Franse Riviera. De tocht loopt via de GR5 vanaf mijn huis in Den Haag naar Nice. Afstand ca. 2500km die ik in etappes ga lopen. Gepland was elk jaar ca een maand met een geplande aankomst in juli 2014.... vergeet het maar, ik ben pas net over de helft van de tocht!

Actief sinds 20 Feb. 2011
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 40698

Voorgaande reizen:

11 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Van Noordzee naar Riviera 2016

05 Mei 2015 - 05 Mei 2015

Van Noordzee naar Riviera 2015

03 Mei 2014 - 19 Mei 2014

Van Noordzee naar Riviera 2014

05 Mei 2013 - 11 Mei 2013

Van Noordzee naar Riviera 2013

14 April 2012 - 06 Mei 2012

Van Noordzee naar Riviera 2012

02 Januari 2011 - 26 April 2011

Van Noordzee naar Riviera 2011

Landen bezocht: