Het dak van de Vogezen - Reisverslag uit Thann, Frankrijk van Ben Timmerman - WaarBenJij.nu Het dak van de Vogezen - Reisverslag uit Thann, Frankrijk van Ben Timmerman - WaarBenJij.nu

Het dak van de Vogezen

Door: Ben Timmerman

Blijf op de hoogte en volg Ben

17 Mei 2014 | Frankrijk, Thann

Na de rustdag in Colmar begon ik aan een paar pittige etappes: vanuit Metzeral (500m) moest eerst weer terug naar de Vogezenkam geklommen worden (rond 1100m). Zo'n klim begint meestal op een asfaltweg in een dorpje en gaat al vrij snel over in een pad wat door het bos steil naar boven gaat. Altijd spannend of je het juiste ritme kunt vinden: kleine stapjes zonder uitgeput te raken, soms lukt het gelijk, vaker sta je te veel stil en denk je "waar ben ik aan begonnen!" Geleidelijk verdwijnen de geluiden uit het plaatsje, verkeer, kinderen honden en dan zit je opeens tussen de tjilpende vogels en ruisende bomen.
In het hotel was ik ook een stel uit Nice tegengekomen die de GR5 andersom liep, zij hadden er 1000km opzitten, ik 1300, dus ruim over de helft! (Wel waren zij al vanaf 2002 onderweg...)
Na de eerste dag over de kam bleef ik in een hooggelegen hotel (le Markstein) op 1000m en de dag daarop begon ik in de mist aan de beklimming naar de Grand Ballon (1424m). Gelukkig trok het open en kon ik veel pauzeren met als excuus van het prachtige uitzicht genieten. Vergezeld door ijzige kou werd het weer een soort Alpentocht met als Climax het radarstation op de hoogste top van de Vogezen. Alle toppen die ik de afgelopen weken (en zelfs vorig jaar) gedaan had kon ik nu zien, overweldigend. Verkleumd afgedaald naar de col, waar ik weer tussen de motormuizen aan de soep kon.
Daarna volgde een lange afdaling en bergop, bergaf. Na enige uren kwam ik bij een herberg en een blik over m'n schouder gaf een prachtige terugblik op de Grand Ballon en het hele traject wat ik daarna alweer afgelegd had, schitterend!
Gisteren overnachting in een boerderij/herberg (Molkenrain) met koeien, biggen, konijnen etc. Ook een soort restaurant erbij, wat ondanks de zeer afgelegen plek toch aardig volliep! 's Nachts alleen op een wat lugubere slaapzaal voor 15 pers.
De afdaling naar Thann was in een paar uur gefikst en rond de middag besloot ik dan maar gelijk op de trein naar Mulhouse te stappen om de thuisreis verder in te plannen. Op het station bleek dat ik gelijk op de trein Basel-Brussel kon springen en maar gelijk gedaan.
Na een lange dag bereikte ik rond middernacht weer het thuisfront.
Einde van alweer een geslaagde wandeltrip over de GR5.
Statistieken: 207km gelopen, 7200m geklommen (en dus ook gedaald). Totaalafstand vanuit Den Haag nu 1345km. Nog wel een paar jaartjes te gaan tot Nice, denk ik zo!
Bedankt voor de reacties!

  • 17 Mei 2014 - 10:38

    Jos En Nel:

    Mooi om je laatste verslag te lezen en je net ook thuis al even gesproken!
    Nu lekker thuis even bijkomen en van het mooie weer genieten!
    Groetjes aan iedereen thuis:)

  • 17 Mei 2014 - 19:19

    Nan:

    Hoi Ben,
    Geweldig wat je hebt gepresteerd. Welkom thuis.
    Groetjes,
    Deut en Nan

  • 18 Mei 2014 - 20:36

    Hélène V. Winden:

    hai Ben
    gefeliciteerd met deze prestatie. ook met je verjaardag morgen!! van harte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ben

Op 2 januari 2011 ben ik gestart met een wandeltocht van de Noordzee naar de Franse Riviera. De tocht loopt via de GR5 vanaf mijn huis in Den Haag naar Nice. Afstand ca. 2500km die ik in etappes ga lopen. Gepland was elk jaar ca een maand met een geplande aankomst in juli 2014.... vergeet het maar, ik ben pas net over de helft van de tocht!

Actief sinds 20 Feb. 2011
Verslag gelezen: 870
Totaal aantal bezoekers 40691

Voorgaande reizen:

11 Juni 2016 - 24 Juni 2016

Van Noordzee naar Riviera 2016

05 Mei 2015 - 05 Mei 2015

Van Noordzee naar Riviera 2015

03 Mei 2014 - 19 Mei 2014

Van Noordzee naar Riviera 2014

05 Mei 2013 - 11 Mei 2013

Van Noordzee naar Riviera 2013

14 April 2012 - 06 Mei 2012

Van Noordzee naar Riviera 2012

02 Januari 2011 - 26 April 2011

Van Noordzee naar Riviera 2011

Landen bezocht: