Alpine-ervaring op le Hohneck - Reisverslag uit Colmar, Frankrijk van Ben Timmerman - WaarBenJij.nu Alpine-ervaring op le Hohneck - Reisverslag uit Colmar, Frankrijk van Ben Timmerman - WaarBenJij.nu

Alpine-ervaring op le Hohneck

Door: Ben Timmerman

Blijf op de hoogte en volg Ben

13 Mei 2014 | Frankrijk, Colmar

Als je aan het wandelen bent heb je veel tijd om over dingen na te denken; zo was ik al enkele dagen aan het peinzen of mijn meegenomen trui geen overbodige luxe was; scheelt toch zeker 500gr! Gelukkig kwam ik geen postkantoor tegen om het kleinood naar huis te sturen, want dat zou een grote fout zijn geweest!
Na de sneeuwjacht richting Col de la Schlucht en overnachting in luxe chalet stond de beklimming van le Hohneck (1363m) op het programma.
Na de overnachting in het luxe chalet vol goede moed op pad, ondanks slechte weersverwachting: De beklimming ging aanvankelijk door het bos in droog weer, maar toen ik het eerste open stuk opkwam begon het te sneeuwen, temp rond 0 en een geschatte windkracht 8 vergezelden mij over de bergkam, hetgeen een echt bergbeklimmersgevoel gaf!
Op de top was het ijzig koud; een groot restaurant bleek gesloten en ik moest beschutting zoeken in een portaaltje. Snap niet dat die Fransen voor lui zoals mij in ieder geval een schuilhutje neerzetten! Afdaling over de ander kant, aanvankelijk koud en veel wind, maar wel prachtige uitzichten. Na enig honderden meters gedaald te hebben belandde ik n een prachtige vallei met klaterende watervallen en sprookjesachtige meertjes. De 900 meter dalen bleken ondanks het slechte weer onvergetelijk! Nu hotel in Mitzeral en rustdagje om Colmar te bezichtigen.
Nog even wat over de uitrusting: buiten genoemde trui zijn ook de bergstokken onmisbaar, zonder hen had niet gehaald. En dan de wat zwaardere bergschoenen (cat B) zijn ook een must. Voor 's avonds natuurlijk de Crocs (ik heb de modieuzere uitvoering, waarmee je ook de pub in kan...). De softshell houdt kou en de eerste regen/sneeuw tegen, daarnaast volledig regenpak. Ik hou ermee op, want heb dit bericht 2 keer moeten typen. Weer slecht werkende PC in de Mediatheque alhier).
Ga eens kijken of de foto's erop kunnen.
Morgen proberen richting Markstein en le Gr Ballon te gaan, maar moet eerst overnachting zeker stellen.
Au revoir!

• 13 Mei 2014 - 17:11

Nel:

Wat een mooie foto's en een verschil van weer!
    Hier is het niet veel beter: koud, regen, hagel en onweer alleen de sneeuw ontbreekt nog!
    Succes verder en tot een volgende keer.

• 13 Mei 2014 - 17:41

Ellen:

Ha Ben. Ik heb bewondering voor je: sneeuw en kou trotseren, knap hoor.
    Aan de foto's te zien is er ook wel een beloning voor deze tocht. Wat een mooie plaatjes.
    Nog veel plezier en succes met de volgende beklimming.

• 13 Mei 2014 - 19:55

Arian:

Ha Ben,

Tjonge, wat een enorme tocht maak je weer. En met precies de juiste uitrusting. Jij weet als geen ander hoe belangrijk dat is. Zo te lezen ga je toch heel voorspoedig verder met je tocht.
    Succes Ben en liefs van je zus.

• 14 Mei 2014 - 07:56

Arno:

Viva la Crocs!

• 14 Mei 2014 - 10:32

Maarten:

Een mooie prestatie Ben
    Kom je wel eens wandelaars tegen?
    Gr.GOBB

• 14 Mei 2014 - 20:56

Hans En Ina:

Hoi Ben, wat een prachtig verslag weer om te lezen. Karin stuurde het door en incl. foto's genieten wij van je reis ervaring.
    Wat een prachtige route loop je nu, ik ben nog nooit in de Vogezen geweest, hans wel om daar te fietsen maar het ziet er zeker uit als een plek waar wij ook eens samen heen moeten om te wandelen.
    Het weer zit je niet geheel mee maar het zal ook wel iets hebben als je daar zo door de sneeuw loopt.
    En gelukkig dat je de juiste kleding voor elk weertype bij je hebt, dan maar iets meer bagage maar wel de juiste.
    geniet nog even van alles wat je daar tegen komt,
    groetjes Hans en Ina

• 14 Mei 2014 - 21:09

Jolijn:

Hoi Ben,
    Leuk om te lezen deze barre tochten! Met je crocs in de kroeg.. ik ben benieuwd hoe dat staat. Helaas ontbreekt die foto ;). Verder ziet het er prachtig uit! Veel succes met de laatste tochten.
    Groeten,
    Jolijn