Liever niet meer om de noord... - Reisverslag uit Sélestat, Frankrijk van Ben Timmerman - WaarBenJij.nu Liever niet meer om de noord... - Reisverslag uit Sélestat, Frankrijk van Ben Timmerman - WaarBenJij.nu

Liever niet meer om de noord...

Door: Ben Timmerman

Blijf op de hoogte en volg Ben

07 Mei 2014 | Frankrijk, Sélestat

Alweer een aantal dagen onderweg, ruim 70km en vele honderden meters geklommen en gedaald. Zaterdag probleemloze treinreis gehad naar Straatsburg en daar weer het vertrouwde hotelletje in het centrum genomen.
Enigszins nerveus voor de eerste etappe, want op klimmen kun je niet trainen; zondagochtend met de boemel naar Schirmeck, waar ik om 9 uur in de stralende zon van start kon gaan. Gelijk 700m klimmen en geen mens meer te bekennen: Eerste koffiestop bij het voorm concentratiekamp le Struthof. Ironisch genoeg had ik hierbij uitzicht op de gaskamer van het kamp...
Een verkeerd ingeschatte afkorting leidde ertoe dat ik bijna verdwaalde, maar toch bereikte ik na 24km in le Hohwald, weliswaar na enige klauterpartijen door het bos...
Het frustrerende van de GR5 is dat de route je zo nu en dan alle kanten op stuurt, wat het idee van een zwerftocht versterkt; toch is het niet leuk als je plots een paar uur om de noord moet lopen, terwijl je graag naar het zuiden wil. Je komt dan wel weer in eenplaatsje als Mt St Odile, met een klooster en schitterende uitzichten, dat wel!
Culinaire genoegens zijn hier ook: Zo kan ik de Cordon Bleu Elzassien van harte aanbevelen, of neem eens een assiette de Elsaz, met alerlei ham en worst, met stokbrood. Eea natuurlijk vergezeld van een lokaal biertje!
Gisteren zeer zware etappe met klimmen van 700m (Ungersberg) en nog eens 300m (Kaesmart), 26km met aankomst in Chatenois. Het kostte me geen moeite om vandaag een rustdag in te lassen. Vandaag stadsbezoek aan Selestat, mooie stad. Voor het eerst wat regen na fabelachtig mooi weer de afgelopen dagen.
Morgen weer verder via kasteel Ht Koenigsburg naar Thannenberg.
Nauwelijks nog internet beschikbaar met computer, maar de Mediatheque ici bracht uitkomst. Tot een volgend bericht, ga nu fotoos proberen te plaatsen.

• 07 Mei 2014 - 15:21

Nel:

Hoi Ben,
    Leuk om te lezen en mooie foto's.
    Geniet er nog van en voorzichtig aan!
    Groetjes ook van Jos.

• 07 Mei 2014 - 16:05

Ellen:

Hoi Ben, wat is het toch altijd leuk om jouw reisverslagen te lezen. En ook de foto's geven een goed beeld van de streek. Heb je die laatste foto genomen voor de hond of die mevrouw

• 07 Mei 2014 - 16:05

Ellen:

• 07 Mei 2014 - 18:55

Arno:

Tijdens het wandelen geen lokale biertjes nemen hè. Hebben we geen goede ervaringen mee...

• 09 Mei 2014 - 14:08

Maarten:

Maar wel na de wandeling natuurlijk
    Ben zeer benieuwd naar volgend verslag
    Veel plezier!

• 11 Mei 2014 - 21:14

Johan:

na al dat klimmen , zal je wel zin hebben in n toerritje.maar laat ik je niet afleiden van t wandelen.
    ga zo door groet johhan

• 13 Mei 2014 - 12:21

Wilma:

ik ben jaloers,moest je een kwispel van de cowboy sturen
    Groetjes buuf Wilma.